A számlázással és számlázó programokkal kapcsolatos tévhitek sorában szintén előkelő helyett foglal el az előlegszámla fogalma és kiállítása körüli rejtélyek. Előleg számla vagy díjbekérő, végszámla kiállítás folyamata, vonatkozó számlázási szabályok? Segítünk tiszta vizet önteni a pohárba, cikkünkben összeszedtünk minden fontos információt az előlegszámláról!
Mit jelent?
Sokan nem tudják, de 2004. májusban életbe lépő számlázást érintő jogszabályok óta az előleg számla, mint olyan megszűnt, ma már csak fogalomként használatos kifejezés. Az előlegszámla ma nem jelent mást, mint egy normál, teljesen hagyományos számlát, amin az eladó előleget számláz ki a vevő részére. Még egyszerűbben: az előleg számla is ugyanolyan számla mint bármelyik más számla, csak előleget tartalmazza.
Mikor kell használni?
Előleget lényegében akkor kell kiszámlázni, ha az adott értékesítési folyamatban a teljesítés még nem valósult meg, de a vevő pénzügyileg rendezi a vételár egy részét.
Hogyan?
Előlegszámla kiállítása során két fontos szabályra kell figyelnünk: a kiállított előlegszámla alapján már van ÁFA fizetési kötelezettségünk (ÁFA Tv. 59 §), valamint az előleget mindig le kell vonnunk a végszámlán. A végszámlát úgy kell kiállítani, hogy a pénzügyileg teljesítendő végösszegből le kell vonni az előlegszámlán előlegként szereplő összeget: lesz egy mínuszos összeget tartalmazó előleg sor, amelyben visszautalunk a korábbiakban kiállított előleg számlánkra. Ennek a lekövetése kézi számlázás esetén nemcsak bonyolult és hosszadalmas tud lenni, hanem rengeteg hibalehetőséget is rejt magában. Az OVIP számlázó programban erre is van megoldás, hiszen a rendszer automatikusan segít a kiállításban, előlegszámlából - a jogszabályoknak megfelelően –, egy gombnyomással elkészíthető a végszámla.
Az előleg bekérő és az előleg számla nem ugyanaz!
Míg az előleg számla alapvetően egy „igazi” számla, addig az előleg bekérő nem más, mint egy díjbekérő. A díjbekérő nem számla, nem vonatkoznak rá a számlázási szabályok, csak annyi a szerepe, hogy átutalásos megrendelések esetén addig nem állít ki az eladó számlát az előlegről, míg azt a vevő díjbekérő alapján nem fizette ki. Amennyiben viszont pont ilyen bizonylattípusra lenne szüksége, OVIP vállalatirányítási rendszerünk számlázójában ezt is kitudja állítani!
Próbálja ki számlázó programunkat és vállalatirányítási rendszerünk további moduljait is, köztük a raktárkezelő programot, bolti modult vagy feladatkezelőnket is! Nézzen szét moduljaink és áraink között, majd kérje vállalatirányítási rendszerünk ingyenes demó verzióját elérhetőségeinken!
Vissza