A kereskedelmi gyakorlatban gyakran fordul elő, főleg nagyobb értékű adásvételek esetén, hogy az eladó elvárja a vevőtől, hogy az az adásvétel tényleges megtörténte előtt a vételár egy részét vagy egészét előre fizesse ki, csökkentve ezzel az üzleti kockázatot.
Pontosan mi a hivatalos szabályozás az előleg fizetés menetében?
Erre vonatkozóan a fő szabáyokat az ÁFA tv. 59. §-a tartalmazza, amelynek az (1)-(2) bekezdése így szól:
"Termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetében, ha a teljesítést megelőzően ellenértékbe beszámítható vagyoni előnyt juttatnak (a továbbiakban: előleg), a fizetendő adót pénz vagy készpénz-helyettesítő fizetési eszköz formájában juttatott előleg esetében annak jóváírásakor, kézhezvételekor, egyéb esetben annak megszerzésekor kell megállapítani. A jóváírt, kézhez vett, megszerzett előleget úgy kell tekinteni, mint amely a fizetendő adó arányos összegét is tartalmazza."
Ez a két mondat lényegében tartalmazza a folyamat teljes szabályozását, de nézzük sorban a folyamatot lépésről lépésre!
Az első lépés a kért előleg bekérése!
Ennek lényegileg nincsen hivatalosan megkötött formája. Előleg bekérésnek minősül egy díjbekérő kiküldése, egy rendelés visszaigazolása, de akár egy szabadszavas e-mail vagy sms üzenet is, amely tartalmazza az előleg bekérését. Ezután az eladónak nincs más dolga, minthogy várja az előleg beérkezését. Az OVIP Válalaltirányítási Rendszer Számlázó Programjában van lehetőség díjbekérő kiküldésére is, ennek a használata azonban nem kötelező. Ugyanakkor javasoljuk a használatát, mert nagyon könnyen kiállítható, és belőle a későbbiekben is könnyedén készíthető más bizonylat, például előlegszámla is!
Az előleg beérkezése után viszont az előlegszámla kiállítása már kötelező!
Az ÁFA tv. 159. §-a előírja, hogy az előleg beérkezését követően az előlegszámla kiállítása kötelező. Ennek oka az, hogy főszabály szerint az előleg beérkezésével egyidejűleg ÁFA fizetési kötelezettség is keletkezik a kapott előleg alapján. A kapott előleget bruttó értéknek kell tekintenünk, ebből kell megállapítanunk a megfizetendő ÁFA összegét. A kiállított előlegszámla annak a termék értékesítésének, szolgáltatás nyújtásának az adatait tartalmazza, amelynek teljesítése fejében járó ellenértékébe az előleg beszámítható. Az OVIP Vállalatirányítási Rendszer Számlázó Programjában közvetlenül is kiállítható előlegszámla, de az akár egy díjbekérőből, rendelési bizonylatból, de akár ajánlatból is kiállítható néhány gombnyomással! Egy ügylet kapcsán akár több előlegszámla is kibocsátható!
A gazdasági esemény megtörténtekor pedig már nincs is más teendőnk, csak a végszáma kiállítása!
Amikor a gazdasági esemény ténylegesen megvalósul, azaz a termékek adásvétele megtörténik, illetve a szolgáltatás nyújtása befejeződik, akkor szükséges kiállítani a végszámlát. Fontos, hogy a végszámlának a gazdasági esemény teljes összegét tartalmaznia kell, és az eddig beszámított előlegeket pedig negatív összeggel kell szerepeltetni a végszámlában, és a végszámlában fel kell tüntetni a beszámított előlegszámlák sorszámait is. Az OVIP Vállalatirányítási Rendszer Számlázó Programjában a végszámla kiállítása nagyon egyszerű, a meglévő előlegszámla, illetve előlegszámlák esetén a művelet néhány kattintással elvégezhető!
Miben lehet még hasznára az OVIP Vállalatirányítási Rendszer?
Az OVIP Vállalatirányítási Rendszer a Számlázó és Raktárkezelő programok mellett sok más hasznos programot is tartalmaz, úgymint Rendelésfeldolgozó, Beszerzéskezelő, Munkanyilvántartó és Kiadáskezelő programokat is, amelyek mind hasznosak lehetnek gyakorlatilag bármely vállalkozás számára is.
Amennyiben felkeltettük érdeklődését, nyugodtan igényeljen ingyenesen igénybe vehető tesztfelületet, és minden kötöttség és kockázat nélkül próbálja ki a programunkat!
Kapcsolati oldalra ezen a linken egyszerűen át tud lépni.
A továbbiakban is jó munkát kívánunk minden Kedves Látogató részére!
Vissza