1. Minden cég, amelynek van kimenő- és/vagy bejövő készpénzforgalma, köteles a házipénztárt érintő bevételekről és kiadásokról nyilvántartást vezetni – mégpedig naprakészen!
2. A naprakész nyilvántartás azt jelenti, hogy a házipénztárt érintő bevételeket, kiadásokat a készpénzmozgással egyidejűleg kell nyilvántartani, a pénzmozgásokat pedig a felmerülésük sorrendjében kell rögzíteni.
OVIP tipp: A naprakészségre valóban nagy figyelmet kell fordítani, vagyis egy ma kiállított készpénzes számla kiegyenlítését még a mai napon rögzíteni kell a házipénztárba! Egy esetleges NAV ellenőrzés során be kell tudni mutatni a házipénztárról vezetett nyilvántartást, időszaki pénztárjelentést.
3. A házipénztárt érintő bevételeket/kiadásokat egy úgynevezett pénztárjelentésen kell vezetni, ami nem valósítható meg egy Excel táblázattal, hiszen ez nem felel meg a pénztárjelentés sorszámozási előírásának. A gyakorlatban 2 lehetőség adódik a házipénztár kezelésére: az egyik módszer a kézzel írott, vagyis a pénztárjelentés nyomtatvány, valamint bevételi- kiadási pénztárbizonylat nyomtatvány megvásárlásával és kézzel való kitöltésével történik; a másik pedig számítógéppel, egy erre a célra alkalmas házipénztár programmal.
4. A számviteli törvény előírásainak megfelelően a házipénztárt naponta, hetente vagy kisebb forgalom esetén havonta kell zárni. Lezáráskor a pénzkezelőnek a záró készpénzkészletet meg kell állapítania.
5. A készpénz kezeléséhez kapcsolódó bizonylatokat szigorú számadási kötelezettség alá kell vonni.
Az OVIP rendszer házipénztár modulját itt megtekintheti: https://www.ovip.hu/moduljaink/hazipenztar/
Vissza