2021. január 4-ével elérkezett az az időpont, amikortól gyakorlatilag, kivétel nélkül, minden kiállított számla adatait be kell küldeni az adóhivatal rendszerének. Ez a technikai követelmény elsősorban a számlázó programok fejlesztőit érinti, hiszen a programnak a jogszabályi megfelelőségét a program fejlesztőinek kell megvalósítaniuk. Mindez azonban érinti a felhasználókat is, hiszen az ő érdekük is az adatbeküldés sikeressége.
NAV 2.0, NAV 3.0 - Pontosan mit jelentenek ezek a kifejezések?
Nos, ezek kifejezetten azon szakkifejezések, amelyeknek egyáltalán nem is kellett volna, hogy bekerüljenek a felhasználók szóhasználatába. Ezek ugyanis szigorú technikai leírások a programfejlesztők részére, amelyek alapján a számlázó programok adatszolgáltatását le kell programozni. A fejlesztők számára azonban ez egy nagy változás, mert a NAV 3.0 alapján történő adatszolgáltatás technikai előírásai nagyban eltérnek a NAV 2.0 alapján történt adatszolgáltatások technikai előírásaitól.
Miért fontos ez mégis egy felhasználó részére?
Azért, mert ha van például egy tavaly júliusban, az OVIP Vállalatirányítási Rendszer Számlázó programjában kiállított 0%-os ÁFA kulcsú, Európai Unión belüli értékesítésről szóló számla, akkor erről a számláról nem szabad pusztán az "Adatok másolása" funkcióval egy új uniós számlát kiállítani, mert a 0%-os ÁFA kulcshoz tartozó adómentességi kódok eltérnek a két specifikációban. Vagyis, egy 2.0-ás verziójú számla kerülne beküldése a 3.0 verziószám alatt, amely könnyen hibára futhat. Ezért, a 2021. január 4-e előtt kiállított számlák esetén nem javasoljuk az "Adatok másolása" funkció használatát.
Hogyan működik ez az adatszolgáltatás?
Az adatszolgáltatás folyamata az idevonatkozó jogszabályok, valamint technikai leírások alapján szigorúan szabályozva van, amelytől a fejlesztők nem térhetnek el. A folyamat szerint a számlázó programnak a kiállított számla adatait azonnal, haladéktalanul el kell küldenie a NAV rendszerének. Az elküldés után azonban a számlázó programnak le kell kérdeznie a NAV rendszerétől, hogy az adatszolgáltatás sikeresen befogadásra került-e, avagy sem. Abban az esetben, ha a NAV rendszere nem küld sikerességi visszaigazolást, a számlázó program nem jelölheti meg a számlát sikeresen elküldöttnek még akkor sem, ha a NAV rendszere azt ténylegesen befogadta.
Mi a teendő, ha hiba lép fel az adatszolgáltatás során?
Először is, várni kell egy kicsit, mert elképzelhető, hogy a NAV rendszere csak késve küldi meg a sikerességi visszaigazolást, vagyis lehet, hogy néhány óra elteltével, amint a NAV sikerességi visszaigazolása megérkezik, a számla sikeresen elküldött jelzést kap. Amennyiben 24 órán belül nem szűnik meg a hibaüzenet, akkor érdemes megnézni, hogy a számla szerepel-e az onlineszamla.nav.gov.hu rendszerben. Ha szerepel, akkor a számlát a NAV rendszere befogadta és fel is dolgozta, csak a sikerességi visszaigazolás nem érkezett meg a számlázó programja részére. Amennyiben a NAV Online számla rendszerében sem szerepel a számla, abban az esetben kérjük, hogy jelezzék ezt részünkre az OVIP Vállalatirányítási Rendszer Support felületén keresztül, és a hibajelenség okát megvizsgáljuk.
Szankciómentes időszak
Nagyon fontos, hogy a kialakult járványhelyzetre való tekintettel ez ügyben az adóhivatal 2021. március 31-ig szankciómentességet biztosít. Az erről szóló adóhivatali tájékoztató ezen a linken elérhető.
A Számlázó program integrált része a teljes OVIP Vállalatirányítási Rendszernek!
Az OVIP Vállalatirányítási Rendszer a gazdasági tevékenységek sokkal szélesebb körét ölelik fel, mint pusztán a számlázás. Az OVIP Vállalatirányítási Rendszer a Számlázó program mellett tartalmaz még hatékony Raktárkezelő programot is, amely a kereskedők számára kiváló megoldásokat tevékenységük ellátásához, legyenek akár kiskereskedők, akár nagykereskedők, vagy akár webshop tulajdonosok is. Ugyanakkor az OVIP rendszerben megtalálható még a Munkanyilvántartó program is, amely viszont a szolgáltatási tevékenységet végző vállalkozások számára tud hasznos segítséget folyamataik kezelésében, menedzselésében.
Amennyiben Önök még nem használják az OVIP felhőalapú vállalatirányítási rendszerünket, és felkeltettük érdeklődésüket, nyugodtan keressenek bennünket elérhetőségeinken, és igény esetén természetesen ingyenes demófelületet is biztosítunk Önöknek.
Kapcsolati oldalra ezen a linken egyszerűen át tud lépni.
A továbbiakban is jó munkát kívánunk minden Kedves Látogató részére!
Vissza