A gyakorlatban gyakran előfordul, hogy egy számlát sztornózni, azaz érvényteleníteni kell. Ezt sztornó, azaz érvénytelenítő számla kiállításával lehet megtenni. Cikkünkben összegyűjtöttük 5 pontban a legfontosabb tudnivalókat, amelyeket tudni érdemes a sztornó, azaz az érvénytelenítő számlával kapcsolatban!
Abban az esetben szükséges a sztornó számla kiállítása, ha egy gazdasági esemény ki lett számlázva, de a valóságban a gazdasági esemény meg sem történt, vagy pedig utólag meghiúsult. Ilyen eset lehet például egy téves számlázás egy adásvételről, amely meg sem történt, vagy pedig egy webes vásárlás után a vásárló él az elállási jogával, és a terméket visszaküldi.
Abban az esetben, ha egy gazdasági esemény megvalósult, csak a számlázás téves adatokkal történt, akkor nem sztornó számlát, hanem helyesbítő számlát szükséges kiállítani. A helyesbítő számláról szóló cikkünket itt tudja elolvasni.
A sztornó számla azért kerül kiállításra, hogy egy korábbi számlát érvénytelenítsen. Ennek megfelelően a sztornó számlán a teljesítési dátumnak meg kell egyeznie az eredeti számlán szereplő teljesítési dátummal!
A fizetési határidő abban az esetben fontos adat, ha az eredeti számla kifizetésre került, ugyanis ebben az esetben a sztornó számla pénzügyi fizetési kötelezettséggel jár. Ebben az esetben a fizetési határidőt a szokásos üzletmenetnek érdemes megállapítani. Abban az esetben, ha az eredeti számla nem lett kifizetve, akkor a sztornó számlán szereplő fizetési határidő teljesen jelentéktelen adat, de érdemes az eredeti számlán szereplő fizetési határidőt feltüntetni.
Az OVIP Vállalatirányítási Rendszer Számlázó Programjával kiállított sztornó számlák természetesen megfelelnek ezeknek a jogszabályi előírásoknak!
A sztornó számla egy korábbi számla érvénytelenítésére szolgál. Ennek megfelelően egy érvénytelenítő számla érvénytelenítése logikailag sem helytálló, ezért az OVIP Rendszer Számlázó Programjában sztornó számlát nem lehet lesztornózni.
Abban az esetben, ha egy sztornó számla tévesen lett kiállítva, akkor a lesztornózott, azaz az eredeti számla újbóli kiállítása szükséges.
Abban az esetben, ha egy számláról helyesbítő számla lett kiállítva, akkor feltételezhető, hogy a számlázás alapjául szolgáló gazdasági esemény megvalósult, csak a bizonylatolás nem volt megfelelő. Az OVIP Rendszer Számlázó Programjában ennek megfelelően sem a helyesbített, sem pedig a helyesbítő számla már nem sztornózható.
Amennyiben mégis szükséges lenne a sztornózás, akkor olyan helyesbítő számla kiállítása szükséges, amely a helyesbített, valamint a helyesbítő számla vagy számlák végösszegét kinullázza, azaz az érintett számlák összegeit összeadva nullát kapunk eredményül.
Abban az esetben, ha az eredeti számla a a partner részére megküldésre került, akkor a sztornó számlát is mindenképpen meg kell küldeni a partner részére.
Abban az esetben, ha az eredeti számla a partner részére nem került megküldésre, akkor a sztornó számlát sem szükséges megküldeni a partner részére. Ugyanakkor azért érdemes mégis ezeket a bizonylatokat is eljuttatni a partner részére, mert ezek a számlák a NAV rendszerében már szerepelnek, és a partner ezeket a számlákat láthatja a NAV rendszerében.
Szeretné kipróbálni az OVIP Vállalatirányítási Rendszert és annak Számlázó Programját? Ezt minden további nélkül megteheti mindenféle kötelezettségvállalás nélkül! Mindössze annyit kell csak tennie, hogy ezt jelzi felénk a kapcsolati felületünkön, és szívesen bemutatjuk a programot, valamint ingyenes tesztfelületet biztosítunk a program teljes funkcionalitásával!
Kapcsolati oldalra ezen a linken egyszerűen át tud lépni.
A továbbiakban is jó munkát kívánunk minden Kedves Látogató részére!
Vissza